Türkiye'den Pakistan'a büyük bir grup olarak gezi gerçekleştirmenin gururunu yaşıyoruz. Muazzam geçmişini, konuksever insanlarını, ekmeklerini, kebaplarını, tatlılarını, süslü kamyonlarını... Hep hatırlayacağız.

Türkiye'den Pakistan'a gelen ilk 26 kişilik grup olarak İslamabad'dan gezimize başladık. 2 haftalık kültür gezisi için ilk tasarımını Ankara eski belediye başkanı Vedat Dolakay'ın yaptığı Faysal Camisini gezdik.
Ardından Pakistan Anıtı'na bakarak Şekerpariyan'a gittik.Lok Vursa Ulusal Etnoğrafya Müzesini dolaştık.

20181117_151926
20181117_195816

2. günümüzü tamamen tarihi Takşasila kentine ayırdık.
Günümüzde Teksila diye adlandırılan kocaman bölge 6-7 ören yerinden oluşuyor.
Müzeden başladık, Gandhara sanatının muhteşem örneklerini gördük. Ardından Büyük İskender'in yürüdüğü yolları adımladık. Büyük Iskender'in M.Ö. 326 yılında geldiği ve şavaşmadan aldığı Bhir Mound'da onu andık.
Darmaracika Büyük Stupası, ızgara planlı Sirkap, dünyanın ilk üniversitesi diye tanımlanan Culyan (Jaulian) gezileriyle günümüzü tamamladık.
Neolitik yerleşimler, İndus Vadisi Uygarlığı, Ahamenişiler, Büyük İskender, sonrasında gelen Gandhara sanatı, Bakteriane, Partia krallıkları, Kuşanlar, Eftalitler, Ak Hunlar, Budizm, Budizmin Asya'da yayılışı bugünkü konularımızdı.

20181119_132900
20181127_134302

Gezimizin 3.gününde UNESCO Dünya Mirası Geçici Listesinde olan 2 yeri gezdik: Katas Hindu tapınakları ve Budacı Stupa ile dünyanın ikinci büyük tuz madeni Kevra.

20181119_171423
20181119_171140
20181119_170234

Ertesi gün tam gün Lahor'daydık: Badşahi Camisi, Lahor Kalesi, Lahor Müzesi, çarşılar, Vezirhan Camisi, Sunehri Camisi...
Mevlit Kandili nedeniyle gece Lahor çok ışıķlıydı.

Şah Cihanın oğlu Evrengzib'in yaptırdığı 1673 tarihli Badşahi Camisi
Lahor, Vezir Han Camisi, dünyanın en süslü camilerinden

Pakistan gezimizde bugün önce Tac Mahal'i inşa ettiren Şah Cihan'ın yaptırdığı Şalamar Bahçesi'ni, ardından Şah Cihan'ın babası Cihangir'in türbesiyle eşi Nur Cihan'ın türbesini ziyâret ettik.

Daha sonra Lahor ile Hindistan'ın Altın Tapınak'ı ile ünlü Amritsar kenti arasındaki Hindistan-Pakistan sınırında bulunan Wagha kasabasında iki ülkenin sınırda gerçekleştirdiği son derece ilginç bayrak indirme törenini FEST Travel'a protokolde ayrılan koltuklardan izledik.

Bu arada Mevlut Kandili nedeniyle Lahor'un her yerinde Hz. Muhammed'i anma toplantıları ve gösteri yürüyüşleri vardı.

20181121_141804
20181121_180851

Pakistan gezimiz devam ederken, İndus Uygarlığının en önemli 2 yerinden biri olan Harappa'yı gezdik.
Multan'da Bahaüddin Zekariya, İbni Alem ve Şemsi Tebrizi türbelerini ziyâret ettik. Bahaüddin Zekariya türbesinde FEST Travel'a özel bir kavvali performası izledik.

Multan bir sufi müziği örneği olan kavvali nin çok iyi yaşandığı bir yer. Ardından Multan çarşısına baktık.

Multan'dan sonra Bahavalpur'a geldik.
Çevredeki Lal Sunhara Ulusal Parkı'ndaki kara antiloplarıyla ceylanları gözlemledik. Ardından bölgedeki önemli sufi merkezlerinden olan Uç Serif'teki (burası MÖ 325'te Büyük İskender tarafından İskenderiye adıyla kurulmuş) Celaleddin Surkh Buhari ve Bibi Cavindi türbelerini gördük.
Daha sonra köprüleri ve barajıyla ünlü Sukkur'a (Sakır) vardık.

Mohenco-Daro kalıntıları MÖ 2500-1600
FEST Travel grubu Mohenco-Daro'da. Türkiye'den ilk kez bu kadar büyük bir grup Pakistan'da uzun bir kültür gezisi yapıyor.Kasım 2018 · Düzenlendi ·    FEST Travel grubu Mohenco-Daro'da. Türkiye'den ilk kez bu kadar büyük bir grup Pakistan'da uzun bir kültür gezisi yapıyor.

Pakistan gezimizin "highlight"ı olan Mohenco-Daro'yu gezdik.
İndus Vadisi Uygarlığının en önemli temsilcisi. İnsanlığın 5 bin yılllık izlerini gördük, konuştuk.

Ardından yine aynı uygarlığın başka şehirlerinden olan Kot Ďici çevresinde yer alan bir tepede kurulu Kot Dici Kalesini gezdik.
Bu arada Sukkur'da İndus nehri üzerinde yapılan köprüleri gördük, binlerce yıldır İndus nehri kıyısında balıkçılık ve teknecilik yapan Mohan adlı kabilenin yaďam alanını ziyâret ettik.

Lâl Şahbaz Kalender Türbesi. Ana kubbe altın kaplı.

13. Yüzyıl Sufi din adamı Lal Şahbaz Kalender'in Türbesi'ndeydik. Her yıl milyonlarca kişinin ziyaret ettiği türbenin kubbesi altın kaplı. Geçen yıl bir canlı bomba saldırısında türbede 88 kişi ölmüştü.
Ardından çok önemli bir sufi şair olan Abdüllatif Bittai'nin kökleri 250 yıl öncesine giden türbesini ziyâret ettik.
Türbede sazlar eşliğinde, Sufi şairin Şah Co Risale adlı kitabından beyitler okunuyordu.

Dönmemize az bir süre kala gün içinde 2 yeri gezdik: Tatta'daki Şah Cihan Camisi ve UNESCO Dünya Mirası listesindeki Makli Mezarlığı.

Büyük ölçude 1647 yılında bitirilen Şah Cihan Camisi Kaşhani çinileri ve kırmızı tuğlalı geometrik süslemeleri ile öne çıkıyor. Mezarliktaysa 500 bin ile 1 milyon arasında kabir bulunuyor.

Ve otobüsle Pakistan'da 2.400 km yaparak İslamabad'dan Karaçi'ye geldik.

Pakistan gezimizi ülkenin baş limanı Karaçi ile tamamladık. Orada 70 metre çapındaki betonarme kubbesi ve akustiğiyle ünlü Ordu Camisi'ni, Muhammed Ali Cinnah Anıt Mezarı'nı, harika parçalarıyla öne çıkan Pakistan Ulusal Müzesi'ni, Mohatta Sarayı'nı ve çok geniş bir alana yayılan Sardar Çarşısı'nı gezdik.